Γενικές οδηγίες για παιδιά και εφήβους με ημικρανίες

Για παιδιά και εφήβους που πάσχουν από συχνούς πονοκεφάλους ή έχει τεθεί η διάγνωση από τον νευρολόγο ότι πάσχουν από ημικρανίες υπάρχουν γενικές οδηγίες για την καθημερινότητα τους που θα βοηθήσουν στο πρόβλημα τους. Οι περισσότερες από τις οδηγίες ουσιαστικά αφορούν σε υγιεινό τρόπο ζωής, όπως θα έπρεπε να ισχύει για όλους και ειδικά για τους νεαρούς μας συμπολίτες.

Καταρχάς, ειδικά σε αυτήν την κατηγορία ασθενών, είναι πολύ σημαντική η τήρηση ενός ημερολόγιου κεφαλαλγίας που συμπληρώνεται από τον ασθενή ή -στην περίπτωση παιδιών- από τους κηδεμόνες του και στο οποίο θα πρέπει να καταγράφονται και οι συνήθειες της καθημερινότητας (ώρες φαγητού, ύπνου, σωματικής και πνευματικής δραστηριότητας, φροντιστηρίων, ώρες στον Η/Υ κλπ).

Επίσης, πολύ σημαντικό είναι να ρυθμιστεί το ωράριο του ύπνου στους νέους ασθενείς με ημικρανία. Ένα παιδί θα πρέπει να κοιμάται 8-10 ώρες την νύχτα σε ήσυχο και άνετο περιβάλλον με έναρξη του ύπνου πριν από τα μεσάνυχτα. Η θερμοκρασία του δωματίου δεν θα πρέπει να είναι πολύ χαμηλή (air-condition?) ή πολύ υψηλή. Πριν από τον ύπνο θα πρέπει να αποφεύγονται τρομακτικές ταινίες στην τηλεόραση. Εάν το παιδί το επιθυμεί μπορεί να έχει αναμμένο στο δωμάτιο του κάποιον χαμηλό φωτισμό. Για τους εφήβους ισχύει ότι μπορούν να κοιμούνται λίγο αργότερα τα Σαββατοκύριακα, αλλά να αποφεύγεται ?το δυνατόν- η πολύωρη ενασχόληση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, το ιντερνέτ και τα παιχνίδια (2 ώρες είναι αρκετές).

Κάθε παιδί και έφηβος (και ειδικά εάν υπάρχει ημικρανία) θα πρέπει να έχει τρία γεύματα την ημέρα και 1-2 σνακ ενδιάμεσα σε καθορισμένες ώρες. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να παραλείπεται το πρωινό πριν το παιδί ή ο έφηβος φύγει πρωί για το σχολείο. Γενικά οι στερητικές δίαιτες θα πρέπει να αποφεύγονται εκτός και εάν συγκεκριμένες τροφές είναι ?trigger? για την ημικρανία. Έτσι συνιστάται προσοχή σε αυτά τα παιδιά στην κατανάλωση σοκολάτας, τυριών, κάποιων φρούτων, έτοιμων τροφών, fast food, τροφών που περιέχουν γλουταμάτη ή/και ασπαρτάμη και σε τροφές που περιέχουν αλκοόλ. Ο καφές θα πρέπει να αποφεύγεται γιατί μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές του ύπνου και σε διαταραχές του θυμικού που είναι trigger points για τις ημικρανίες.

Όλα τα παιδιά θα πρέπει να ενυδατώνονται ικανοποιητικά. Οι έφηβοι χρειάζονται τουλάχιστον 2 λίτρα νερό (όχι ανθρακούχα ή γλυκά ροφήματα) την ημέρα, που αυξάνει στα 3 τουλάχιστον λίτρα το καλοκαίρι ή με έντονη σωματική δραστηριότητα. Θα πρέπει να τονισθεί στους εφήβους ότι η κατανάλωση αμφιβόλου ποιότητας αλκοόλ ή η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ, εκτός από τις γενικότερα καταστροφικές επιρροές που έχουν στον οργανισμό είναι από μόνα τους ικανά να προκαλέσουν έντονους πονοκεφάλους ή να ξεκινήσουν μια ημικρανική κρίση.

Όλα τα παιδιά ή οι έφηβοι με ημικρανία θα πρέπει να ενθαρρύνονται να κάνουν αερόβια σωματική δραστηριότητα (της αρεσκείας τους) για τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα για 3-7 ημέρες την εβδομάδα. Θα πρέπει να αποφεύγονται τα αθλήματα ή οι δραστηριότητες που προκαλούν στην συνέχεια κρίσεις ημικρανίας.

Στις αναπτυγμένες δυτικές κοινωνίες πολλές φορές οι προσδοκίες που υπάρχουν από τα παιδιά ή από τους εφήβους είναι πάρα πολύ υψηλές και γεμίζουν τους νεαρούς συμπολίτες μας με επιπλέον άγχος και πολλές φορές μελαγχολία και φόβο αποτυχίας. Είναι εύκολα κατανοητό ότι οι συνθήκες αυτές δεν είναι ότι καλύτερο για άτομα που έχουν χρόνιους πονοκεφάλους ή ημικρανίες. Μια συζήτηση με τους ημικρανικούς ασθενείς και με την οικογένεια τους για πιο ρεαλιστικούς και λιγότερο αγχωτικούς στόχους θα συμβάλει σίγουρα και στην βελτίωση του προβλήματος.